Chór Kantorei Sankt Barbara powstał w 2000 roku (działa w ramach Stowarzyszenia Artystycznego Pro Musica Mundi), koncentruje się głównie na wykonawstwie muzyki wokalno-instrumentalnej, szczególnie niemieckiego i polskiego baroku oraz muzyce chóralnej a cappella od renesansu po XXI wiek.
W repertuarze zespołu można znaleźć kilkadziesiąt kantat, motety, msze tzw. luterańskie, Oster-Oratorium, Himmelsfahrt-Oratorium i Magnificat J. S. Bacha, Dixit Dominus G. F. Haendla, Pasję C. Ph. E. Bacha, Completorium G. G. Gorczyckiego, Requiem W. A. Mozarta, dzieła J. Haydna – Te Deum, Schöpfung, Stabat Mater, Oratorio de Noël C. Saint–Saënsa, Christus F. Liszta, Requiem G. Faure, Otčenáš L. Janačka. Od 2008 roku, wraz z orkiestrą L’Estate Armonico, w ramach cyklu „Barok zapomniany – barok żywy” KSB prezentuje XVII- i XVIII-wieczne kompozycje wokalno-instrumentalne, biorąc udział w ich polskich, a niejednokrotnie światowych prawykonaniach.
Zespół uczestniczy w prestiżowych projektach międzynarodowych: m.in. tourneé pod hasłem „Polska i Niemcy - Razem w sercu Europy" po Polsce (Festiwal Kraków 2000) i Niemczech (Hanower, EXPO 2000) z Te Deum K. Pendereckiego, wykonanie utworów z rękopisu Magnus Liber Organi z katedry Notre Dame w Paryżu wraz ze słynnym angielskim kwartetem wokalnym Orlando Consort w ramach II Festiwalu Misteria Paschalia (2005), udział w IV Festiwalu Muzyki Chóralnej i Wokalnej Vox Accademia w Nidzie (Litwa) oraz koncert w Wilnie (2007), tournée koncertowe wraz z Jerusalem Baroque Orchestra po Izraelu w ramach Roku Polskiego 2008/2009, Esztergom Liszt Week (2011, 2012). Chór regularnie bierze udział w wielkich projektach symfonicznych Europejskiej Akademii Chóralnej w Moguncji, z którą występował w najważniejszych salach koncertowych Europy, m.in. w wiedeńskim Konzerthaus, Filharmonii Berlińskiej, Alte Oper we Frankfurcie, bremeńskiej Die Glocke, Herkulessaal Monachium i de Singel w Antwerpii, współpracując z m.in. M. Gielenem, V. Ashkenazym, E. Krivinem, K. Pendereckim i P. Domingo. KSB uczestniczył w wielu krajowych konkursach chóralnych zdobywając czołowe nagrody i wyróżnienia.
soprany: | alty: | tenory: | basy: |
---|---|---|---|
Sylwia Heinrich Marta Mrozowicz-Wrońska Maria Komisarz Marta Migut Małgorzata Koch-Butryn Agnieszka Zalewa Agnieszka Kosakowska (urlop) Katarzyna Wojtaszek (urlop) |
Jolanta Neffe-Żukrowska Katarzyna Pilipowicz Elżbieta Repeć Maria Wilczek-Krupa |
Albert Kołodziejczyk Michael Łyczek Leszek Wroński
|
Sebastian Calik Jakub Dajcz Sławomir Szabłowski Wojciech Zalewa |
Wiesław Delimat – kierownik artystyczny zespołu; absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów (prof. Jan Jargoń) i dyrygentury (prof. Jerzy Katlewicz). W tej samej uczelni przeprowadził przewód kwalifikacyjny I stopnia (2001) oraz przewód habilitacyjny (2008), obydwa w zakresie dyrygentury. W roku 2014 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych.
Jako organista, kameralista oraz dyrygent koncertował w większości krajów Europy, a także w USA, Chinach, Izraelu i Japonii. Dyrygował m. in. w słynnej Filharmonii Berlińskiej i lipskim Gewandhaus. Występował z wieloma renomowanymi zespołami orkiestrowymi oraz chóralnymi, do których należą m. in.: Chór Polskiego Radia w Krakowie, Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej, NOSPR w Katowicach, Capella Cracoviensis, EuropaChorAkademie w Moguncji. W latach 1994-1999 był dyrygentem Krakowskiego Chóru Akademickiego Uniwersytetu Jagiellońskiego. W roku 2000 powołał do istnienia chór kameralny Kantorei Sankt Barbara oraz orkiestrę L’Estate Armonico. Z zespołami tymi wykonał w kraju i zagranicą kilkadziesiąt dzieł wokalno-instrumentalnych różnych epok i stylów oraz dokonał licznych nagrań radiowych i płytowych. Zdobył także wiele nagród i wyróżnień konkursowych.
Wiesław Delimat jest pracownikiem Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, gdzie pełni funkcję zastępcy dyrektora Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej i kierownika Katedry Muzyki Kościelnej. Ponadto jest dyrektorem Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Krakowie. Pełni funkcję zastępcy przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Krakowie oraz prezesa krakowskiego oddziału Federacji Caecilianum.
Za swoją działalność pedagogiczną, artystyczną oraz organizacyjną został wyróżniony wieloma odznaczeniami kościelnymi i państwowymi. Najcenniejszym z nich jest Order św. Sylwestra, nadany przez Papieża Benedykta XVI.